kolmapäev, 7. november 2012

fs: Rahva abil rikkaks

Futusignaal on rubriik tulevikutrendide kohta, kus kajastame lühemal kujul huvipakkuvaid uudiseid esimestest tähelepanuväärsetest märkidest muutuste eel ühes või teises valdkonnas.

Novembrikuine Trendwatching uudiskiri juurutas termini presumers (eesti k eeltarbijad?) tõmmates sellega tähelepanu aina laiemalt levivatele ühisrahastamise (ingl k croudfunding) võimalustele. Kui aastate eest kanda kinnitanud rahvahange (ingl crowdsourcing) aitab firmadel ja inimestel pöörduda suure hulga spetsialistide, disainerite jt võimalike töövõtjate poole oma murele parima lahenduse leidmisel paljude (st 'rahva' poolt) pakutavate hulgast, siis crowdfunding pöörab selle tagurpidi. Nii alustavad kui juba tegutsevad ettevõtted saavad oma ideedele ja toodetele koguda rahalist toetust pakkudes selle eest vastu kõike alates heast tundest kuni sümboolsete kinkide, kasumitüki ja osaluseni (nt viimane sai USA-s võimalikuks just tänavuse Jumpstart our Business Startups e JOBS seaduse vastuvõtmise järel).

Tuntuim ja ilmselt suurim neist on Kickstarter.com USA-s, kus idee autor saab oma projekti tutvustada, seada rahastamiseesmärk ning -tähtaeg. Septembriks 2012 oli sealtkaudu edukalt finantseeritud üle 73 tuhande projekti. Seda, at asi tõsiseltvõetavamks muutub näitab seegi, et asutamisest 2009. a tänavu veebruarini polnud Kickstarteril ühtegi miljoni-dollari proojekti, aga 2012 jooksul on neid lisandunud tervelt 12 (muid numbreid tänavusest õigustatult arvutimängude aastaks nimetatud hooajast leiab siit). Analoogsed võimalused on tekkinud teisteski piirkondades (Aasias ToGather.Asia ja Suurbritannias Crowdcube) ja kitsama suunitlusega niššides (naabruskondadele suunatud Lucky Ant või arvutimängudele spetsialiseerunud Gambitious).
Ühisrahastusest on abi saanud projektid moodsast tantsust veebiappideni (pilt: Kickstarter)


Ühisrahastus on märk suuremast suundumusest kõikvõimalike huvitatud osapoolte aina laiemasse kaasamisse äride poolt oma eesmärkide saavutamisel (aka avatud innovatsioon) - olgu selleks siis klientide kaasamine uute toodete väljatöötamisse, teenuste katsetamine tavapärases elukeskkonnas nö eluslaboreis või tehnoloogiasaladuste avalikustamine lootuses, et need aja jooksul kanda kinnitades standarditeks muutuvad. Eestiski on 2012 juunis käivitatud Hooandaja ühisrahastamisega otsad lahti teinud ja jääb vaid loota, et sealt saavad hoo sisse paljud praegu toetust otsivad loovprojektid kui tulevikus ka edukad äriettevõtmised.

0 kommentaari :

Postita kommentaar