kolmapäev, 29. juuni 2011

Singulaarsus – inimese viimane leiutis

Marvin, depressiivne robot Douglas Adamsi samanimelise raamatu põhjal tehtud filmis "Pöidlaküüdi teejuht galaktikasse" (pilt: fotomontaaž)

Hetkest, kui masin saab intelligentsemaks kui inimene ja suudab ise luua, osutub tema looming inimese omast etemaks. Ehk teisisõnu võime kõrvalt vaadata, kuidas ilma inimese osaluseta leiutatakse uusi tehnoloogiaid, tooteid ja teenuseid ning seda kõike aina kiirenevas tempos. See moment on saanud nimetuse singulaarsus1.

Tulevik, mil masinad muutuvad inimestest targemaks, on viimasel ajal üha tihemini tähelepanu tõmmanud. Tänavugi on sellest oma kaaneloo teinud juba ajakirjad Time Magazine ja Wired. Eestis on singulaarsusest rääkinud Daniel Vaarik Memokraadi blogis ja Jaan Tallinn, üks Skype’i asutajatest (nt ajakirjas UT ja loengul EÜS-s). Ainest jätkuvateks aruteludeks annab tehnoloogia üha kiirenev areng, mis ennustab inimese keha, meelte, olemuse, aga ka kogu ühiskonna täielikku ja tagasipöördumatut muutumist.

teisipäev, 21. juuni 2011

Euroopa “uus normaalsus” maailmamajanduses nõuab valikute tegemist

Äsja ilmavalgust näinud uuring Euroopa atraktiivsusest välisinvesteeringutele "Restart: Ernst&Young`s 2011 European attractivness survey" tõi välja karmi tõsiasja: esimest korda ajaloos on Euroopa Liidu osa rahvusvahelistest välisinvesteeringutest (FDI) langenud tasemele, mis vastab üksnes Euroopa osale maailma sisemajanduse kogutoodangus (SKT-s), see on 26%. Võrdluseks -- veel kümme aastat tagasi tuli Euroopasse 43% maailma FDI-st. Euroopa languse taustal suurimateks tõusjateks on tärkavad majandused, kes esmakordselt püüdsid enam kui poole globaalsest FDI-st.

Siiski ei pruugi selline asjade käik olla Euroopale üksnes ohuks -- kui suudetakse ette näha ja muutuva maailmaga kohanduda, võib selline areng pakkuda ka uusi võimalusi. E&Y raport, mille allikateks on nii FDI statistika kui ka maailma tippjuhtide hinnangud, sisaldab vihjeid, mida tuleks ette võtta, et Euroopa atraktiivsust välisinvestoritele konkurentsitihedamas ja multipolaarsemas maailmas säilitada.

reede, 17. juuni 2011

Uued liidrid globaalses äris ohje haaramas

Pilt: Allvoices.com

Maailmamajanduses toimuva tärkavate majanduste (ing.k. emerging economies) esiletõusuga on neist riikidest pärit ettevõtted jõuliselt globaalsetes väärtusahelates juhtrolle võtmas. Erilise hooga tõusvaid uusi liidreid kutsuvad Boston Consulting Groupi (BCG) eksperdid globaalseteks esilepürgijateks (ing.k. global challengers).

Sellistest ettevõtetest on BCG alates 2006. aastast koostanud TOP100 nimekirja, et nende esilekerkimist tutvustada ja anda lääne ettevõtetele soovitusi konkurentsis püsimiseks. Värskeim ehk 2011. aasta pingerida pealkirjaga Companies on the Move: Rising Stars from Rapidly Developing Economies Are Reshaping Global Industries (Ettevõtted liikvel: kiiresti kasvavate majanduste tõusvad tähed kujundavad ümber globaalseid majandusharusid) annab olulist mõtteainet ka Eesti ettevõtetele ja otsustajatele.

kolmapäev, 15. juuni 2011

Mobiilirevolutsioon Indias

Pilt: digitalinfluencer.com

Kuidas kujutate ette India farmerit? Nõustamisfirma McKinsey on oma uuringus Can India lead the mobile Internet revolution? (Kas India suudab vedada mobiilse interneti revolutsiooni?) välja toonud Indias peituva kullaaugu, drastiliselt suureneva mobiilse interneti kasutajate arvu. Tegu ei ole liialdusega – prognoositakse, et viie aastaga lisandub Indias 335 miljonit m-Interneti kasutajat, mida on kolm korda rohkem kui Saksamaal mobiiltelefone kokku. See tähendab, et ühte riiki tekib juurde sadu miljoneid inimesi, suures osas maakohtades, kes otsivad mobiili kaudu ligipääsu meelelahutusele ja e-teenustele. Võimalusi neile uutele tarbijatele teenuste arendamiseks ja pakkumiseks on seega tohutult.

neljapäev, 9. juuni 2011

Äikesepilved Euroopa tervishoiu kohal


Kogu Euroopas on valitsused raskustes ülejõu paisuvate tervishoiukuludega, mis Maailmapanga hinnangul kasvavad aastaks 2030 ka olemaoleva kulustruktuuri juures praeguselt 8%-lt 14%-ni sisemajandusest. Õhus on küsimus, kuidas tagada tervishoiusüsteemide kestlikkus?

Probleemi teadvustamise vajalikkust tajudes võttis Economist Intelligence Unit (EIU) vaatluse alla Euroopa tervishoiusüsteemi mõjutavad tulevikutrendid ning koostas raporti The Future of Healthcare in Europe (Tervishoiu tulevik Euroopas), mille osaks on ka viis erinevat tervishoiu tulevikustsenaariumi aastani 2030.

reede, 3. juuni 2011

F-faktor ehk sõbralik äri


Maailma tarbijatrende jälgiv Trendwatching on mai väljaandes tõstnud püünele F-tähe, mis viitab Facebookile ja "like" märgi fenomenile. Lähikondsete, sõprade ja tuttavate arvamuste olulisus pole kunagi olnud turundajatele saladuseks. Erinevus varasemaga peitub tehniliste võimaluste rohkuses, keerukuses ning sõnumi võimendumise määras. Kuid F-lahinguid ei võida mitte need, kel on kõige rohkem sõpru, vaid kes kõige paremini oskavad Facebooki oma tegemistesse integreerida või lausa sellele oma äri rajada.