reede, 3. juuni 2011

F-faktor ehk sõbralik äri


Maailma tarbijatrende jälgiv Trendwatching on mai väljaandes tõstnud püünele F-tähe, mis viitab Facebookile ja "like" märgi fenomenile. Lähikondsete, sõprade ja tuttavate arvamuste olulisus pole kunagi olnud turundajatele saladuseks. Erinevus varasemaga peitub tehniliste võimaluste rohkuses, keerukuses ning sõnumi võimendumise määras. Kuid F-lahinguid ei võida mitte need, kel on kõige rohkem sõpru, vaid kes kõige paremini oskavad Facebooki oma tegemistesse integreerida või lausa sellele oma äri rajada.

F-faktori ehituskiviks on igaühe kvaliteedimärk "like" ja tõmbekeskuseks on Facebook, mille ulatuse ja mõjujõudu avab järgnev statistika, mille allikaks on, tõsi küll, Facebook ise:
  • Facebookil on 500 mln aktiivset kasutajat, kes näiteks aprillikuus viibisid näoraamatu keskkonnas  kokku 700 mld minutit. Lihtsamalt öeldes, selle aasta aprillikuus oli igaüks neist keskmiselt ööpäeva Facebookis.
  • Facebook keskkonnast viidati või lingiti 2,5 mln välisele veebilehele; seda teevad pooled Facebooki kasutajad. (aprill 2011)
  • Keskmine kasutaja klikib keskmiselt 9 korda kuus "meeldib" nupule. (Facebook, 2010)
Ja mitte-Facebooki päritolu statistikat siia juurde:
  • 90% of Facebooki kasutajatest väidab, et usaldavad oma Facebooki sõprade-tuttavate soovitus (ExactTarget, august 2010)
  • 23% inimestest, kes on 25-34. a vanad, pöörduvad toote või teenuse kohta nõu saamiseks oma sotsiaalvõrgustiku poole (Cone Inc, June 2010)
F-faktori alla ongi koondatud end noorteks pidavate inimeste suurimad ostuotsuste mõjutajad: friends, fans, followers (sõbrad, poolehoidjad, järgijad). Trendwatchingu põhjal võib üldistada kolm laiemat võimalust, kuidas F-faktor mõjutab inimese kui ostja käitumist:

F-avastamine (F-discovery)
Selle all mõeldakse, kuidas tarbijad leiavad või avastavad uusi tooteid ja teenuseid sotsiaalvõrgustike abil; kuidas küsitakse üksteiselt arvamusi ostuotsuste langetamiseks; kuidas üha rohkem, sh automatiseeritult saadakse soovitud teema kohta hinnanguid, soovitusi või arvamusi; mil moel nad otsitakse samade maitse-eelistustega "omasuguseid".  Allpool mõned huvitavamad näited:

"Osta nagu sõber" võimalus ostuotsingu-mootoris thefind.com. Klass omaette on toodete kogumikud ja nende koostjate järgimine uute leidude radadel Polyvore lehel.

Et saada ülevaadet, mis on maailmas meeldivat  (ehk: millele on klikitud külge "like"), tasub külastada keskkonda Likebutton.

Reisisoovituste raamatute koostajatele LonelyPlanet ja RougGuide on tulnud rahvavariandina konkurendiks Gogobot.com, mis kätkeb endas reisisoovituste ja marsruutide tegemist. Boonus on kindlasti see, et Gogobot võimaldab laadida oma reisikava taskutarka telefoni ning kanda mugavalt reisil kaasas.

Oma veebikäitumisele saab tulevikus asetada peale F-filtri, mida teeb Facebook oma praegu veel katsetusjärgus projektiga "Instant personalization". Selle projektiga ühinenud veebikeskkondasid külastades pakutaksegi infot vastavalt külastaja Facebooki profiilile. Otse loomulikult tuuakse neis keskkondades välja, millise jälje on sinu sotsiaalmeedia kaaslased selles keskkonnas jätnud (millist muusikat kuulanud, milliseid filme vaadanud, mille kohta hinnanguid kirjutanud jne).

F-üheskoos (F-together)
Kuidas ostlemine muutub veelgi ühistegevuslikumaks, sh reaalajas, ehkki tarbija ning temaga seotud isikud ei asu füüsiliselt koos.

Piletite ja kinkide koos ostmine on vaat et sama vana kui e-kaubandus. Sammu kaugemale astub näiteks teismik-tüdrukute kaubamärgi Wet Seal veebikaubamaja, kus enne huviäratanud eseme ostukorvi suunamist saab oma Facebookis viibivatelt sõpradelt arvamust küsida.

Iscandit ja Myshopanion toovad tuttavatelt arvamuse küsimise otse poeriiulite vahele. Selleks pildista üles nutitelefoniga toote joonkood, selle järgi näidatakse, mida teised ostjad on selle toote kohta arvanud ning lisaks saad oma Facebookis sees olevatelt  tuttavatelt pärida, mida nemad arvavad.

Ostuelamuse suurendamiseks on teinud kaubamaja Macy's koos tehnoloogia ja turunduse integreerija LBi-ga reaal-virtuaalse proovikabiini. Kui tehnoloogia täiuslikumaks arandada, siis see lähenemine avab uusi horisonte nii ostjatele kui kaubamajadele. Kõige muu huvitava kõrval saab muidugi oma proovimisi saata Facebooki (ning ka tradistsioonilisemalt MMSi ja e-posti) ning kohe saada ka tagasisidet.

F-mina (F-me)
Kuidas tarbija sotsiaalvõrgustik muutub ise tooteks või teenuseks. Oma enda sotsiaalvõrgustikus toimuv tegevus annab selleks ainest ning võimaldab luua isiklikuna tunnetatavaid teenuseid või ka materiaalseid tooteid. Mõned huvitavamad näited:

Flipboard muudab sinu ja su sõprade Facebooki väljapanekud iPadi jaoks mõnusaks digitaal-ajakirjaks. Selles saab vaadata oma võrgustiku viimase nädala fotosid või videosid ajakirja formaadis, mis näeb ipadilikult hea välja. Kes peab rohkem lugu heast infograafikast ja tahaks oma sotsiaalmeedia elu näha rohkem börsiettevõtte aastaraamatuna, see peaks valima SocialMemories.

Enda, sõprade ja tuttavate säutsud twitteris on võimalik Twournali abil koondada, trükkida ja köita raamatuks, mis näeb välja omamoodi sotsiaalse päevikupidamisena.

Oma flipboardi või twournali sirvides võib kohvi rüübata CrowdedInk vahendusel tellitud tassist, mille peal on su sõbrapildid Facebookist.

F-jutu kokkuvõtteks 
Sotsiaalvõrgustike kaudu info hankimine ja levitamine, sh ostuotsuste jaoks, annab infole isikliku soovituse pitseri muidu anonüümsevõitu ostlemismaailmas. Inimeste F-vajadusest võidavad aga need, kel on kindel strateegia Facebookis tegutsemiseks. Kindlasti on kasusaajate hulgas kullapalavikest tuntud nn kühvli ja kirka müüjad, st haibiga seonduvate teenuste pakkujad.  Isegi kui F-book osutub mullimaiguliseks nagu seda olid MySpace, Orkut või kodumaises mastaabis Rate.ee, ei kao kusagile inimese sotsiaalne loomus, vajadus usaldusväärse info ning sõbraliku äri järele.

Lõpetuseks üks F-soovitus ka: külastage F-hoonet Tallinnas Telliskivi tänaval, toredat söögi- ja kokkusaamiskohta! Kindel "like", ainult teenindus võiks nobedam olla.

p.s Google proovib teha "like" sarnast asja, nimetusega "+1". Seda märki näed ka iga Fututoa artikli lõpus. Kliki kindlasti!

0 kommentaari :

Postita kommentaar